Dr. Fritz Todt-Preis
(převzato z Wiki)
Narodil se jako syn továrníka. Studoval strojírenskou školu v Karlsruhe a technickou v Mnichově. V období první světové války bojoval jako pěšák na západní frontě, později se stal leteckým pozorovatelem. Po skončení války pracoval jako silniční inženýr, přičemž v letech 1929 a 1930 pracoval i na výstavbě silnic v tehdejším Československu.
V roce 1922 vstoupil do NSDAP. Roku 1931 získal doktorát a stal se generálním inspektorem výstavby silnic. Z této funkce organizoval výstavbu německých dálnic. V roce 1938 byl pověřen i výstavbou opevnění na západních hranicích Německa. K tomuto účelu zřídil stavební organizaci, kterou osobně vedl a která později nesla jeho jméno (Organizace Todt). Dosáhl toho spojením některých státních firem a soukromých společností s Říšskou pracovní službou. Do konce druhé světové války se tato organizace podílela na budování mnoha strategických staveb. Roku 1940 se stal ministrem zbrojního průmyslu a roku 1941 generálním inspektorem vodního a energetického hospodářství.
Zahynul při havárii jeho osobního letadla Heinkel He 111 při startu z letiště u Hitlerova hlavního stanu Wolfsschanze ve Východním Prusku. Objevují se nepodložené spekulace, že na něj byl na pokyn A. Hitlera spáchán atentát.
Toto zvláštní vyznamenání, které není doceněno a mezi sběrateli považováno za obyčejný odznak založil 12. listopadu 1943 Adolf Hitler. Pravda však asi bude taková, že Vůdce AH souhlasil a schválil založení této dekorace. Zároveň se odznak člení do tří stupňů:
Zlatý odznak
Stříbrný odznak
Ocelový odznak
Vyznamenání bylo určeno lidem, vedoucím pracovníků, špičkovým technikům, organizátorům, kteří pracovali v speciálních inovativních službách (profesích) a jejich zařazení na funkce prokázalo vynikající výsledky ve službě vlasti a projevilo se kladně na zlepšování výzbroje pro vedení války.
V období pokračující války to bylo především ve vývoji zbraní a zbraňových kompletů, střeliva, ale i při náhradách takových, pro válku důležitých prostředků jako byla např ropa (nafta). K udělení odznaku, mimo patřičných dokladů patřila i finanční odměna.
Pro zlatý odznak byla vyčleněna částka 50000 říšských marek
Pro stříbrný odznak byla vyčleněna částka 30000 říšských marek
Poslední stupeň, ocelový odznak byl spojen s částkou 10 000 říšských marek.
Finanční odměna mohla být vyplacena i jako grant, na vybavení laboratoře atd. Zlatý odznak mohl být udělen na návrh vedoucího Německé pracovní fronty (Dr.Robert Ley) a vedoucího Hlavního technologického úřadu nacistické strany Alberta Speera.
Stříbrný odznak a ocelový odznak musel také projít složitým schvalovacím řízením. Ceremonie odznaku měla svá pravidla a slavnostní ceremonie byla vždy 4. září a 8.února.
Popis odznaku:
Odznak je jednoduchý a elegantní. Má podobu orla, se svěšenými křídly, letky jsou jemně zpracované. Orel drží v drápech pásku na které je nápis:
"DR.- FRITZ – TODT".
V dolní části odznaku je ozubené kolo která má 14 zubů a v tomto provedení zde prezentuje průmysl a technologii. Ve středu odznaku v jemně zrněné ploše je hákový kříž.
Revers:
Zadní strana je hladká s vertikální sponou k upevnění na oděv (uniformu)
Odznak není značen, není číslován a nenese logo výrobce. Toto usnadňuje současným padělatelům výrobu odznaku s různými dodatky a legendami s cílem odznak výhodně prodat.
Odznak se uděloval krátce v letech 1943-1945. Ražba odznaků vzácně z bronzu, ve většině ze zinku, který však byl velmi dobře upraven zlacením či stříbřením. I poslední stupeň je upraven do barvy ocele. Odznak je vzorně upraven a volné plochy odznaku jsou leštěné. Velikost odznaku 65,5 x 41 mm. Váha odznaku 34 g
Zajímavá však je cena, kdy první typy z obecného kovu dosahují ceny až 3500 euro, zinkové kusy se pohybují od 1800-2200 euro.
Cenu jsem uvedl z důvodu, že je nutno si uvědomit, že odznaky vyrobené především v současné době (Polsko) jsou pouhé kopie.
•https://de.wikipedia.org/wiki/Fritz_Todt