Deutsches Fahrerabzeichen 1930
Jízda na koní či "pěstování sportu s koněm" bylo již před rokem 1900 nejen modní záležitosti, ale bylo vyžadováno jako součást školení a výcviku důstojnického (i poddůstojnického) sboru. Po roce 1900 se stává modní, mnohdy snobskou záležitostí především mladých zámožných lidí z "horní" vrstvy společnosti. Po roce 1920 dochází k rozsáhlému zakládání sportovních oddílů, které jsou otevřeny i pro chudší vrstvy německé společnosti. Především mezi mladými junkery, důstojníky z řad šlechty to byl sport, kterým proslavili Německo na olympijských hrách. Jezdecký sport, parkurové skákání to byla doména především důstojníků, kteří se dokázali i na olympijských hrách prosadit a popularizovat tyto branné sporty. Snad toto byl jeden z odvětví sportu, o který nebyl mezi příslušníky "rodné strany" zájem a to ani po převzetí moci. Vůdce se svými plebejskými soukmenovci nikdy nedokázal proniknout do povědomí starých šlechtických rodů. Odznak, který od svého založení do konce roku 1945 byl jako jeden z mála bez symbolu, hákového kříže si popíšeme.
Německý jezdecký odznak byl zaveden dne 9. dubna 1930 a lze hovořit o založení odznaku téměř ke koncii Výmarské republiky i a zároveň bylo nařízeno odznak dle výkonosti rozčlenit do tří stupňů:
-zlatý jezdecký odznak
-stříbrný jezdecký odznak
-bronzový jezdecký odznak
Zlatý odznak byl a je stále velmi vzácný neb jeho udělení bylo spojeno s vítězstvím v prestižní jezdecké disciplíně. V průběhu let se odznak vyráběl z kvalitního kovu ( bronzu) později však jak bylo v Německu obvyklé to byl již odznak vyroben ze zinku, ale ražba byla kvalitní.
Je zajímavé, že tento odznak se v poněkud modifikované podobě uděluje dodnes. Požadavky kladené k získání odznaku ve třech třídách se vlastně nemění, neb nejsou ovlivněny politikou, ale pouze kvalitou výcviku a kvalitou jezdce i koně. Odznak uděluje výbor jezdecké federace.
Popis odznaku:
Avers:
Odznak má podobu a tvar oválného věnce, který je tvořen plastickými dubovými listy. V dolní části je v ozdobné stuze velké písmeno "R".Ve volné ploše tohoto dubového věnce je jezdecká symbolika, jezdce na koni. Kůň zadníma nohama stojí na pevné ploše a přední nohy jsou šikmo ve vzduchu. Ocas koně a koňská hlava je částečně položena na dubovém věnci.
Revers:
Na zadní straně je spona sloužící k upevnění na oděv. Dále jsou zde značky výrobců nápis:
GESETZLICH – GESCHÜTZT (vpravo) L. – CHR.- LAUER – NÜRNBERG – - BERLIN -.
Odznaky se předávali v papírových krabičkách (velmi jednoduché etuje), kde byl jak samotný odznak, ale i miniaturka.
Odznaky jsou vyrobeny z bronzu, pozdější a válečné ražby ze zinku a jednotlivé odznaky jsou upraveny zlacením stříbřením či patinováním do barvy bronzu. Velikost odznaku je 52 x 42 mm. Váhová tolerance 14-16 g, dle použitého kovu a jednotlivého výrobce.
I když odznaky řadíme mezi dekorace III.říše a jsou dostupné, ve sbírkách především mladých faleristů se téměř nevyskytují. Pro mnohé "faleristy" má odznak zásadní vadu na kráse neb zde chybí hákový kříž.
Poznámka:
Jezdecké společnosti existovali u nás i před rokem 1914 a což je zajímavé, ČSR jako nástupnický stát tímto sportem žila a v oblasti faleristiky známe dosti zajímavých odznaku s názvem "Sv.Hubertus" a zde vždy nějaký další název, např. Vysoká válečná škola atd.Jde o zajímavý faleristické materiál, který nás těší v mnohých sbírkách.