Pruský pilotní odznak -Preußen Flieger Flugzeugführerabzeich
Napísal: Sob Dec 08, 2012 7:57 am
Pruský pilotní odznak
Preußen Flieger Flugzeugführerabzeichen
Založen 23. ledna 1913. Udělován v celém německém letectvu, pouze Bavorsko mělo vlastní úpravu, lišící se tvarem koruny v horní části odznaku.
V průběhu I. světové války navzdory obvyklému přesvědčení, nebyl pilotní odznak udělován bezprostředně po ukončení pilotního výcviku. Pilot ho obdržel až později, po získání zkušeností ve vzdušném boji.
Odznak byl vysoký 72 mm a široký 43 mm, zpočátku vyráběn ze stříbra později pouze z postříbřeného kovu. Po stranách je věnec, nalevo vavřínový symbolizující vítězství, napravo z dubových ratolestí značící sílu a vytrvalost. V dolní části odznaku jsou obě části věnce spojeny stuhou symbolizující propojení všech těchto kvalit. Uprostřed v ploše je jednoplošník Taube, první letoun zařazený do výzbroje německých ozbrojených sil. V horní části je královská koruna náležející buď Hohenzollernům v případě pruského pilotního odznaku nebo Wittelsbachům, což byla vládnoucí dynastie v Bavorsku.
Pilot v Německé armádě musel složit kvalifikační zkoušky,tedy obdobný princip jako byl v armádě Rakousko-Uherské(viz pilotní odznak RU v sekci Rakousko-Uhersko).Pro faleristy jsou zajímavé odznaky udělené bezprostředně v letech války 1914-18. Tyto odznaky jsou pečlivě raženy ve stříbře, puncovány, je zde jméno výrobce. Později se objevuji odznaky,které jsou nošeny na uniformě, Jde již jen o bronzový lehký odznak,postříbřený, či jak se v poslední době objevují jen odznaky ražené s postříbřeného plechu s dodatkem, ověřeno firmou Detlev a jejich cena je vysoká.Letecké odznaky se vyrábějí jak v průběhu let 1939-45,ale i po válce jsou zhotoveny kusy z orig. raznic, stříbrné a značené. Bohužel zde již není možnost rozeznat originál od pozdější ražby,která by se snad mohla nazývat neudělený originál?
Seriozní aukční domy tento termín používají. Zde vystavené tři kusy odznaků jsou vyobrazeny z privátní sbírky a mohou sloužit sběratelům k posouzení pravosti.
Zde vyobrazení odznak pozorovatele(Abzeichen fur Beobachtungsoffiziere aus Flugzeugen 1914-21) má na zadní části vyškrábán nápis:
Lt.Meisbach
Fliger Abt.25o
Odznak patřil důstojníkovi tohoto jména,který byl v letech 1940-45 vojákem v přejímací komisi u závodu zbrojovky. V roce 1945 nu byl odznak serván z uniformy. Samotní dělníci však zabránili jeho lynčování.Odznak má tedy nepůvodní sponu,ale je zajímavý tím,že známe nositele.
viewtopic.php?f=148&t=1038&p=2865&hilit=RU+leteck%C3%A9+odznaky#p2865
Archiv: Alt.
Preußen Flieger Flugzeugführerabzeichen
Založen 23. ledna 1913. Udělován v celém německém letectvu, pouze Bavorsko mělo vlastní úpravu, lišící se tvarem koruny v horní části odznaku.
V průběhu I. světové války navzdory obvyklému přesvědčení, nebyl pilotní odznak udělován bezprostředně po ukončení pilotního výcviku. Pilot ho obdržel až později, po získání zkušeností ve vzdušném boji.
Odznak byl vysoký 72 mm a široký 43 mm, zpočátku vyráběn ze stříbra později pouze z postříbřeného kovu. Po stranách je věnec, nalevo vavřínový symbolizující vítězství, napravo z dubových ratolestí značící sílu a vytrvalost. V dolní části odznaku jsou obě části věnce spojeny stuhou symbolizující propojení všech těchto kvalit. Uprostřed v ploše je jednoplošník Taube, první letoun zařazený do výzbroje německých ozbrojených sil. V horní části je královská koruna náležející buď Hohenzollernům v případě pruského pilotního odznaku nebo Wittelsbachům, což byla vládnoucí dynastie v Bavorsku.
Pilot v Německé armádě musel složit kvalifikační zkoušky,tedy obdobný princip jako byl v armádě Rakousko-Uherské(viz pilotní odznak RU v sekci Rakousko-Uhersko).Pro faleristy jsou zajímavé odznaky udělené bezprostředně v letech války 1914-18. Tyto odznaky jsou pečlivě raženy ve stříbře, puncovány, je zde jméno výrobce. Později se objevuji odznaky,které jsou nošeny na uniformě, Jde již jen o bronzový lehký odznak,postříbřený, či jak se v poslední době objevují jen odznaky ražené s postříbřeného plechu s dodatkem, ověřeno firmou Detlev a jejich cena je vysoká.Letecké odznaky se vyrábějí jak v průběhu let 1939-45,ale i po válce jsou zhotoveny kusy z orig. raznic, stříbrné a značené. Bohužel zde již není možnost rozeznat originál od pozdější ražby,která by se snad mohla nazývat neudělený originál?
Seriozní aukční domy tento termín používají. Zde vystavené tři kusy odznaků jsou vyobrazeny z privátní sbírky a mohou sloužit sběratelům k posouzení pravosti.
Zde vyobrazení odznak pozorovatele(Abzeichen fur Beobachtungsoffiziere aus Flugzeugen 1914-21) má na zadní části vyškrábán nápis:
Lt.Meisbach
Fliger Abt.25o
Odznak patřil důstojníkovi tohoto jména,který byl v letech 1940-45 vojákem v přejímací komisi u závodu zbrojovky. V roce 1945 nu byl odznak serván z uniformy. Samotní dělníci však zabránili jeho lynčování.Odznak má tedy nepůvodní sponu,ale je zajímavý tím,že známe nositele.
viewtopic.php?f=148&t=1038&p=2865&hilit=RU+leteck%C3%A9+odznaky#p2865
Archiv: Alt.