Chorvatské letecké odznaky
Napísal: Ned Nov 17, 2013 11:11 am
Chorvatské letecké odznaky.
Kapitola chorvatského letectva je zajímavá i po stránce spolupráce s piloty Slovenského státu. Není tedy na škodu se s těmito odznaky seznámit neb se nacházejí i v našich sbírkách.
Jednotkou, která si zaslouží vzpomínku je bojová letecká eskadra založená v době války a složena z Chorvatů, označená jako 15.chorvatská, nebo také jako Jagdgeschwader 52(JG—52).
Jednotka vzniká již v průběhu měsíce července roku 1941. V jednotce sloužili bývalí piloti královského Jugoslávského letectva, ale také nováčci, kteří se teprve učili létat. Výcvik absolvovali s letadly Messerschmitt Bf 109, za účastí německých instruktorů.
Chorvatské i německé prameny uvádějí 6. říjen 1941 jako den, kdy jednotka dosáhla požadovaného stupně bojového výcviku a stmelení a je přemístěna na východní frontu do prostoru Poltavy.
Ke dni 30.01.1942 jednotka již vykazuje 23 sovětských letadel sestřelených v bojích. Do července roku 1944 je to již úctyhodný počet sestřelů, jde o 283 letadel protivníka. Chorvaté uvádějí vlastní ztráty dvě letadla a pět pilotů. (tento údaj není možno vyvrátit, ani zcela ověřit).
Koncem měsíce července 1944 je jednotka (poměrně zdecimovaná) stažena z fronty a jejím působištěm je Chorvatsko, kde letectvo bojuje proti partyzánům a to až do konce války.
Odznaky pro příslušníky letectva jsou založeny v roce 1941, jejich vzorem i členění vychází z německého odznaku. Nejznámější odznak, který se nachází i v našich sbírkách je pilotní odznak, který byl jako kvalifikační a výkonnostní určen pro piloty stihače (lovci) a piloty bombardovacích letadel (bombaši).
Oznak pro piloty (viz obrázek) je ražen z obecného kovu a je tvořený zdobeným věncem, který má v horní části odznaku nápis NDH. Symbol, orla nese v pařátech znak Nezávislého Chorvatska. II. typ odznaku je poněkud menší, více plastický a orel ve středu odznaku je poněkud větší a propracovanější. Na zadní straně je značka výrobce "Brača Knaus Zagreb".
Velikost odznaku je 55,6 mm x 49,3 mm, váha odznaku 21 g.
Pro ocenění důstojníků, např. spojeneckých, kteří nejsou piloty, ale mají zásluhu o letectvo Svobodného státu Chorvatsko je zřízen Zlatý čestný pilotní odznak -(Zlatni počasni pilotski znak).
Odznaky pilotní i čestné byli udělovány např. jak slovenským pilotům letcům, tak i důstojníkům jako památka a vyznamenání chorvatské armády.
Dalším zajímavým odznakem je letecký odznak pro palubní střelce, radisty a mechaniky - (Flieger Bordfunker) - viz obrázek.
Velikost odznaku 68 x 50 mm, váha 30 g.
Odznak nosili příslušníci leteckých posádek jako odznak výkonnostní či kvalifikační.
Obrázek palubní radisty již velmi připomíná obdobný německý odznak. Je to pěkná a zajímavá ražba. I výrobcem tohoto odznaku byla záhřebská firma „Brača Knaus„. Odznak je poměrně velký, ale elegantní rozměry 91,5 mm x 62,8 mm. Váha odznaku 33,7 g.
U zrodu letectva Chorvatska stál bývalý Rakousko-Uherský generál Uzelac.
Odznaky zde vystavené jsou bez záruky, nemusí jít o originály, ale o pozdější ražby z padesátých let dvacátého století. Odznaky pocházejí ze sbírky L. K. (Hradec Králové a bývalé sbírky Z.N. opět z Hradec Králové dále ze sbírky slovenského kolegy Z.M.). Je zajímavé, že tyto odznaky se stále v našich sbírkách nacházejí, sbírají a nejsou tak vzácné, jak by se zdálo, pokud porovnáme počty pilotů a množství odznaků. Je tedy zcela jisté, že většina odznaků jsou jen sběratelské kopie. Jsou to odznaky ze sbírek mých přátel, kteří si nepřeji být jmenovaní. Němečtí veteráni tyto odznaky nosili již počátkem padesátých letech (např. odznaky Slovenské také)
Literatura:
B. Barac – Siniša Pogačič: Vyznamenání a odznaky Nezávislého státu Chorvatsko 1941-1945.
D.K.G. Klietman: Pour le Mérité und Tapferkeitsmedaille, Berlín 1966.
http://www.valka.cz/clanek_13322.html
Kapitola chorvatského letectva je zajímavá i po stránce spolupráce s piloty Slovenského státu. Není tedy na škodu se s těmito odznaky seznámit neb se nacházejí i v našich sbírkách.
Jednotkou, která si zaslouží vzpomínku je bojová letecká eskadra založená v době války a složena z Chorvatů, označená jako 15.chorvatská, nebo také jako Jagdgeschwader 52(JG—52).
Jednotka vzniká již v průběhu měsíce července roku 1941. V jednotce sloužili bývalí piloti královského Jugoslávského letectva, ale také nováčci, kteří se teprve učili létat. Výcvik absolvovali s letadly Messerschmitt Bf 109, za účastí německých instruktorů.
Chorvatské i německé prameny uvádějí 6. říjen 1941 jako den, kdy jednotka dosáhla požadovaného stupně bojového výcviku a stmelení a je přemístěna na východní frontu do prostoru Poltavy.
Ke dni 30.01.1942 jednotka již vykazuje 23 sovětských letadel sestřelených v bojích. Do července roku 1944 je to již úctyhodný počet sestřelů, jde o 283 letadel protivníka. Chorvaté uvádějí vlastní ztráty dvě letadla a pět pilotů. (tento údaj není možno vyvrátit, ani zcela ověřit).
Koncem měsíce července 1944 je jednotka (poměrně zdecimovaná) stažena z fronty a jejím působištěm je Chorvatsko, kde letectvo bojuje proti partyzánům a to až do konce války.
Odznaky pro příslušníky letectva jsou založeny v roce 1941, jejich vzorem i členění vychází z německého odznaku. Nejznámější odznak, který se nachází i v našich sbírkách je pilotní odznak, který byl jako kvalifikační a výkonnostní určen pro piloty stihače (lovci) a piloty bombardovacích letadel (bombaši).
Oznak pro piloty (viz obrázek) je ražen z obecného kovu a je tvořený zdobeným věncem, který má v horní části odznaku nápis NDH. Symbol, orla nese v pařátech znak Nezávislého Chorvatska. II. typ odznaku je poněkud menší, více plastický a orel ve středu odznaku je poněkud větší a propracovanější. Na zadní straně je značka výrobce "Brača Knaus Zagreb".
Velikost odznaku je 55,6 mm x 49,3 mm, váha odznaku 21 g.
Pro ocenění důstojníků, např. spojeneckých, kteří nejsou piloty, ale mají zásluhu o letectvo Svobodného státu Chorvatsko je zřízen Zlatý čestný pilotní odznak -(Zlatni počasni pilotski znak).
Odznaky pilotní i čestné byli udělovány např. jak slovenským pilotům letcům, tak i důstojníkům jako památka a vyznamenání chorvatské armády.
Dalším zajímavým odznakem je letecký odznak pro palubní střelce, radisty a mechaniky - (Flieger Bordfunker) - viz obrázek.
Velikost odznaku 68 x 50 mm, váha 30 g.
Odznak nosili příslušníci leteckých posádek jako odznak výkonnostní či kvalifikační.
Obrázek palubní radisty již velmi připomíná obdobný německý odznak. Je to pěkná a zajímavá ražba. I výrobcem tohoto odznaku byla záhřebská firma „Brača Knaus„. Odznak je poměrně velký, ale elegantní rozměry 91,5 mm x 62,8 mm. Váha odznaku 33,7 g.
U zrodu letectva Chorvatska stál bývalý Rakousko-Uherský generál Uzelac.
Odznaky zde vystavené jsou bez záruky, nemusí jít o originály, ale o pozdější ražby z padesátých let dvacátého století. Odznaky pocházejí ze sbírky L. K. (Hradec Králové a bývalé sbírky Z.N. opět z Hradec Králové dále ze sbírky slovenského kolegy Z.M.). Je zajímavé, že tyto odznaky se stále v našich sbírkách nacházejí, sbírají a nejsou tak vzácné, jak by se zdálo, pokud porovnáme počty pilotů a množství odznaků. Je tedy zcela jisté, že většina odznaků jsou jen sběratelské kopie. Jsou to odznaky ze sbírek mých přátel, kteří si nepřeji být jmenovaní. Němečtí veteráni tyto odznaky nosili již počátkem padesátých letech (např. odznaky Slovenské také)
Literatura:
B. Barac – Siniša Pogačič: Vyznamenání a odznaky Nezávislého státu Chorvatsko 1941-1945.
D.K.G. Klietman: Pour le Mérité und Tapferkeitsmedaille, Berlín 1966.
http://www.valka.cz/clanek_13322.html