Pamětní medaile strojírenské samostatné roty dopravní a vlakové dílny Československého vojska na Rusi.
Založení tohoto specializovaného vojenského oddílu si vynutila potřeba legionářů, kteří po bojích u Bachmače se stahují po železnici směrem na východ a postupem času se jim podaří ovládnout důležité úseky sibiřské magistrály. O technické zabezpečení, provozuschopnost lokomotiv a celkové zabezpečení přesunu po železnici se starali především vojáci této jednotky, která nemalá počtem, dokázala udržet v provozu téměř celou sibiřskou magistrálu. Po návratu do vlasti zkušenosti získané v bojích uplatnili tito vojenští specialisté ve službě Železničního pluku v Pardubicích.
Medaile této jednotky byla založena v průběhu roku 1948 v době soumraku demokracie a tradic československé armády. Medaile je velmi pěkně zhotovena z bílé slitiny kovů. Autorem dekorace je sochař a umělec Jiří Girsa .
Popis medaile :
Avers :
Medaile má na svém sníženém okraji rozložený nápis:
„STROJÍRENSKÁ SAM. ROTA DOPRAVNÍ„
v dolní části je nápis:
„VLAK. DÍLNY„
Ve střední části medaile je umístěn malý státní znak a v dolní části u nohy lva je nápis:
„ČS. VOJSKA NA RUSI„
Revers :
Plocha medaile je hladká a ve středu dekorace je vyhloubený obdélníkový rámeček o celkové ploše 28 mm x 10 mm a zde je plastický nápis:
„NA PAMĚT 30. VÝROČÍ ZALOŽENÍ„
Nad tímto nápisem je v horní části v hladké ploše položeno plastické okřídlené kolo, starý symbol železnice a železničářů. V dolní části je zkřížené železničářské kladívko s francouzským klíčem.
Pan V.Měřička toto nářadí uvádí jako dvě zkřížená železniční kladívka. Zcela dole při okraji je čitelný podpis medailéra a autora medaile:
JIŘÍ GIRSA 1948
Ouško je pevně spojeno s medailí.
STUHA :
Průvlečná stuha o šířce 39 mm je jasně červená a ve svém středu má 3 mm široký bílý pruh který je proťat 1 mm širokým jasně zeleným proužkem. Stejná kombinace se objevuje i při okrajích stuhy (viz obrázek).
Medaile i dnes působí moderním dojmem a je ozdobou každé sbírky .
http://sammler.ru/index.php?showtopic=52938