Letecké odznaky a Čestné letecké odznaky v našich sbírkách.

Letecké odznaky a Čestné letecké odznaky v našich sbírkách.

Poslaťod Altmann » Uto Jan 31, 2012 5:39 pm

Odoslané: Po Nov 07, 2011 6:24 pm

Letecké odznaky a Čestné letecké odznaky v našich sbírkách

Odznaky pro výkonný letecký personál (aktivní letci) jsou do armády zavedeny v roce 1923 a vlastně až do roku 1953 jsou identické. Pokud se liší, je to pouze výrobou, která je však u originálů vždy kvalitní. Pokud hovoříme o originálu, jde vždy o odznak vyrobený ze stříbra a číslovaný. Zároveň si však musíme uvědomit, že i tyto originální odznaky byly používány jako dar spojeneckým důstojníkům a jistě proto nejsou všechny tyto odznaky číslované. Nacházíme tedy odznaky, které se nepatrně odlišují.

Například naši zahraniční piloti z pochopitelných důvodů na svým uniformách nosili čs. pilotní odznaky vyrobené ve Francii ( firma Pištora-Paris), které jsou mimořádně vzácné a v Anglii (firma Spink London), které jsou vzácné a v současné době se nacházejí či nabízejí především podvodné kopie

Obrázok
.
Pilotní odznak má malý státní znak ČSR a křídla zlacená. Lipový věnec je stříbrný, matový, bez lesku, naopak čepel meče je stříbrná a lesklá. Šířka rozpětí křídel na tomto odznaku je 64 mm, výška odznaku je 49 mm a konečně průměr věnce je 41 mm.

Odznak polního pozorovatele (letce), který je později nazýván navigátor je nepatrně odlišný. Malý státní znak ČSR a lipový věnec jsou zlacené a lesklé. Křídla jsou stříbrná a bez lesku a naopak, čepel meče je stříbrná a lesklá. Rozměry jsou stejné jako u pilotního odznaku.

Odznak pro tak zvané polní letecké střelce byl do armády zaveden v roce 1931. Odznak je celostříbrný, ale malý státní znak a čepel meče jsou stříbrné a lesklé, naopak křídla je bez lesku. Šířka křídel je 62 mm, výška odznaku 47 mm.

Obrázok

Mezi sběrateli leteckých odznaků se i v Čechách, Moravě a na Slovensku nacházejí pilotní a obecně letecké odznaky, které jsou ceněné jako zajímavé artefakty a památky doby mezi dvěmi válkami. Na vzácných obrázcích našich pilotů ve Francii v roce 1940 nacházíme fotografie statečných letců, kteří na uniformě mají tyto odznaky (Litva, Estonsko, Polsko, Jugoslávie) o kterých zde budeme hovořit. Je zajímavé, že právě tyto odznaky tvoří nádherné doplnění našich sbírek. V Anglii již podobné obrázky nenalezneme, neb tradice a zvyklosti ve Velké Britanii nošení cizích odznaků byť spřátelených a spojeneckých armád nebylo trpěno.

Obrázok

Piloti ČSR především v rámci Malé dohody (Jugoslávie a Rumunsko) se stýkali na společných cvičeních případně studovali na Válečných školách a tak vyvstal problém jak ocenit dobré přátelé a vojenské kamarády. Řešení bylo jednoduché a elegantní. Tak jak se mezi vojáky pozemního vojska udělovala vyznamenání, řády i medaile, v letectvu bylo více ceněno dekorování pilotním odznakem dané země.

Obrázok

Ale i na dalších cvičeních, která se konala v Pobaltí i v SSSR bylo toto respektováno a vzácněji nacházíme pilotní odznak SSSR na stejnokroji našeho důstojníka (kpt. Černý). Obecné víme, že Pobaltské země (Estonsko, Litevsko, Lotyšsko) své národní armády budovaly a to především na základě francouzských zkušeností, ale v těchto zemích působilo několik našich instruktorů a dále několik důstojníků studovalo na naši Válečné akademii. Byl zde tedy opět důvod k udělení odznaku.

Obrázok

Každý sběratel si však musí uvědomit, že tyto odznaky jsou udělené jako tak zvané Čestné odznaky „Honoris causa". Tato problematika byla respektována i velitelstvím armády neb Československo nemělo jiný řád či medaili, kterou by bylo možno udělit. Proto udělování leteckých odznaků ČSR nahrazovalo a částečně tuto situaci řešilo. Odznaky jsou pečlivě zhotovené, velmi dobře detailně vypracované a celkově jako doplněk uniformy mimořádně krásné. Výrobou těchto Čestných odznaků se zabývala i firma Karnet-Kyselý Praha, která vyráběla především odznaky královské Jugoslávie, ale i odznaky Estonské. Na obrázcích předvedeme, jak tato situace vypadala v praxi.

Obrázok

Ilustrační obrázky jsou zde se svolením pana Mariáše a autora článku. Jejich rozšiřování je povoleno jen se souhlasem majitele těchto stránek.

Obrázok

Archiv: Alt
Archiv: Mariáš
Prílohy
005.JPG
005.JPG (101.22 KiB) Zobrazené 2730 krát
Naposledy upravil Altmann dňa Pon Júl 27, 2015 5:55 pm, celkovo upravené 1
Obrázok užívateľa
Altmann
 
Príspevky: 5154
Registrovaný: Sob Jan 21, 2012 7:59 am
sFs: sympatizant

Re: Letecké odznaky a Čestné letecké odznaky v našich sbírká

Poslaťod Altmann » Uto Mar 17, 2015 9:29 am

Chtěl jsem panu Strenkovi dát odkazy na odznaky, neb je jedním z mála, který se nebojí ptát i poradit, ale docela jsem se vyděsil, neb odznaky zmizeli. Pochopitelně mně mrzí, že obrázky zde nejsou, ale více mně mrzí ten fakt, že lidé čtou a nikomu nevadí, že zde chybí to podstatné, říkám si, proč mně někdo nevynadá (mně nebo Admini), nebo a to je horší představa, čtou to pouze ignoranti a povrchní snobové, kteří se domnívají, že ONI to přece znají lépe? Vzpomínám, když zde kolega radil, abychom obrázky dávali do úschovny, no asi to nebyl
šťastný nápad. Já zatím vložím obrázky z mé sbírky, ale je to hodně malé, pokusím se další obrázky získat a vložit, ale přátelé pokud máte možnost prosím o pomoc, a dále se ptám má vůbec cenu pokračovat v psaní článku? Čte to někdo? Nebo budete spokojeni, když klesneme na pouhou diskuzi jako tomu je např. na "Sběrateli". Bylo by dobré se k tomu vyjádřit, možná v diskuzi??
Prílohy
IMG_5086.jpg
IMG_5086.jpg (88.64 KiB) Zobrazené 2824 krát
Ukázka Alt.jpg
Ukázka Alt.jpg (67.62 KiB) Zobrazené 2824 krát
IMG_8813[1].jpg
IMG_8813[1].jpg (38.18 KiB) Zobrazené 2824 krát
Obrázok užívateľa
Altmann
 
Príspevky: 5154
Registrovaný: Sob Jan 21, 2012 7:59 am
sFs: sympatizant


Späť na odznaky špecialistov

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron
Not able to open ./cache/data_global.php