od Altmann » Pia Júl 15, 2016 5:13 am
Знак "Отличный дорожник".
I tento odznak byl založen Usnesením Nejvyššího sovětu SSSR dne 8. června 1943. Nejvyšší armádní činitelé, plánovači si byli vědomi, že budování nových silnic je prioritní nutnosti pro možnost zásobování týlových jednotek. Do této doby se útok na obou stranách zastavil vždy v oblasti týlového zabezpečí bojujících jednotek. Němečtí plánovači sice měli obdobné problémy, ale dokázali je řešit pružněji i když to bylo na úkor obyvatelstva v okupovaných územích a dokonce zajatců.(HIWI
Odznak byl založen a sloužil k ocenění práce vojínů a poddůstojníků, kteří pracovali na údržbě a výstavbě silnic, mostů, budování nových cest a opravy stávajících. V Rusku bylo na tuto práci využíváno civilní obyvatelstvo. Vojáci museli zvládnou obsluhu zemních strojů, a jejich práce, která byla tak důležitá pro zásobování fronty byla pod dozorem stranických orgánů, ale zde více převládala myšlenka, aby tyto stavby mohlo po ukončení války využívat i místní obyvatelstvo.Nebyla to práce snad pouze s lopatou jak se mnozí domnívají. ale vojáci využívali sněhové frézy, srovnavače, buldozery, těžké zemní stroje, pravda mnohdy dodané v rámci válečné pomoci z USA. Práce vojáků a civilního obyvatelstva opravdu pomohla zabezpečit jednotlivé frontové úseky především střelivem, PHM a dalšími prostředky k vedení boje.
Popis odznaku:
Odznak má opět podobu figurálního štítu na pozlaceném dubovém věnci, který je na bocích převázaný stuhou a v horní části je štít zvlněný. Ve střední části je opět kruhový smaltovaný medailon, který má ve svém středu zlacený srp a kladivo a v bílém smaltu nápis zlatými písmeny «Отличный дорожник».
V dolní části štítu na červeném smaltu je symbolika, která k tomuto odznaku patří. Je to mostní stavba se silnicí a v dolní části pod mostem základní nářadí to jest krumpáč a lopata. Jde tedy o symboliku, kterou lze ihned pochopit. I tento odznak má rozměr 46 mm x 37 mm. (Všechny odznaky mají jednotnou velikost neb v mnoha případech voják měl na své uniformě 2.-3 odznaky. Na zadní straně je šroub s maticí k upevnění na uniformu.
V roce 1957 dochází v Rudé armádě k reorganizací vyšších jednotek. Ruší se pěší jednotky a zahajuje se výstava moderní armády.
Všechny armády na bojišti 2. světové války měli podobné jednotky, mnohé samostatné, ale další pracovali společně jako ženijní armádní jednotky.
V armádě ČSR známe či přesněji existovali samostatné silniční brigády, které svými samostatnými prapory zabezpečovali průchodnost jednotek týlu ( dnes logistiky). S nástupem "odborníků" po roce 1989 byli tyto útvary rušeny jako nadbytečné.
Odznak je jistě zajímavý. Vzpomínám na své mládí kdy sběratelé a to konkrétně pan Vacek z Jaroměř, pan Netrval z Hradce Králové a pan Řezníček ze Smidar měli tyto odznaky ( ne všechny) zařazeny ve sbírce vyznamenání a řádu SSSR.
Poznámka:
HIWI = Hilfswillige (označení východních dobrovolníků sloužících v německé armádě jako pomocné síly).
- Prílohy
-
- znak-otlichniy-dorozhnik--kopiya-_source (2).jpg (116.05 KiB) Zobrazené 5221 krát
-
- znak-otlichnyj-dorozhnik-1_309x309.jpg (43.08 KiB) Zobrazené 5221 krát