ZAPOMENUTÝ LETEC VIKTOR SCHÜNZEL Z JESENÍKU
KVĚTOSLAV GROWKA
Dnes málokdo ví, že k průkopníkům letectví v Rakousku-Uhersku patří rodák ze slezského města Jeseník (dříve Frývaldov), absolvent prvního vojenského pilotního kurzu, který byl ve Vídeňském Novém Městě zahájen 19. 4. 1911. Bylo do něj přijato 27 důstojníků, ale jen jedenácti se jej podařilo zdárně ukončit.1 Do této skupiny vůbec prvních rakouských vojenských pilotů patřil neprávem zapomenutý voják Viktor Schünzel. A spolu s ním např. i první etnický Čech por. Rudolf Holeka, jemuž a dalším vojákům ze zemí Koruny české byla v poslední době naopak věnována velká pozornost.2
Kdo však byl Viktor Schünzel? Narodil se v Jeseníku na Gräfenberku (dnes Lázně Jeseník) 26. 12. 1884 v rodině hostinského Klementa Schünzela.3 Otec provozoval v lázních restauraci v domě č.p. 269, dnes Vojenská lázeňská léčebna na Myslbekově ulici.4 Po absolvování měšťanky se Viktor vyučil černému řemeslu, což mu pootevřelo dvířka kariéry v rakousko-uherské armádě. Technické nadání mu po ukončení kadetky pěšího vojska ve Vídni5 umožnilo dostat se v roce 1909 k letectvu. Poté, co jako šestý v pořadí složil pilotní zkoušku, začal létat. Nejprve vykonal let z Vídně do Brna. Mírová služba totiž spočívala i v propagaci letectví formou účasti na dálkových leteckých závodech. Jednoho se por. Schünzel zúčastnil a vedl si znamenitě: v prvním ročníku mezinárodního závodu Vídeň - Berlín roku 1911 získal druhé místo. Cena, kterou obdržel, se do dnešních dnů bohužel nedochovala.6
Druhý ročník závodu měl mít pro Schünzela a jeho rodné město zvláštní význam. V pondělí 10. června 1912 totiž očekávali občané Jeseníku přílet vůbec prvního letadla, aby ho mohli spatřit na vlastní oči.7 Sláva to měla být přenáramná, bohužel Schünzel však musel pro poruchu motoru přistát poblíž dnešního polského městečka Strzelin (jižně od Vratislavi) a do Jeseníku tedy vůbec nedorazil. Nad městem pouze proletěl npor. Blaschke, jenž přistál již v Gänserndorfu u Vídně, ale tak nešťastně, že stroj zdemoloval.
Za dva roky po neúspěšném letu do Jeseníku se měl V. Schünzel osvědčit jako bojový pilot - vypukla světová válka. Do bojů zasáhl jako letecký pozorovatel nejprve u 11. letecké setniny (Flik 11) pod velením rytmistra Georga von Lehmanna v haličské pevnosti Přemyšl na rakousko-ruské frontě. Letadla operovala z pevnostního letiště Žurawica od 18. srpna 1914 do 22. března 1915, prakticky až do vydání pevnosti Rusům. Po přesunu na další letiště se letecká činnost zintenzívnila.
Npor. Schünzel si vedl znamenitě. Od 8. května do 10. září 1915 absolvoval 15 letů, celkem nad územím nepřítele pobyl 95 leteckých hodin. Při letech v květnu a červnu obzvláště vynikly jeho zkušenosti se zakreslováním přesných stanovišt a linií fronty do speciálky v obzvláště hornatém terénu Karpat. Jeho velitel hlásil, že „ nadporučík Schünzel létal za každého počasí a dvakrát jen díky jeho neúnavné energii a šikovnosti obdržela armáda požadované informace. Při zpátečních letech musel dvakrát v bouřce přistát těsně za vlastními liniemi. Přitom se nachladil a musel po čtyři dny ležet s horečkou v posteli. Přesto, když na něj přišla řada, vykonal s horečkou tříhodinový průzkumný let.“8 Navíc předával zkušenosti dalším mladým a nezkušeným pozorovatelům. Za bojové zásluhy byl dvakrát vyznamenán, v září 1914 obdržel Vojenský záslužný kříž 3. třídy s válečnou dekorací a v červenci 1915 bronzovou Vojenskou záslužnou medaili s válečnou dekorací.9 Že šlo o zasloužená vyznamenání, vypovídá hlášení jeho velitele: „Při jednom letu se npor. Schünzel vrátil zpět s pěti průstřely z pušek a dvěma šrapnelovými zásahy do přístrojů, protože za bouřlivého počasí musel letět podél ruských pozic jen ve výši 1000 metrů.“10
U Fliku 11 vykonával především funkci technického důstojníka. Když Flik obdržel nové přístroje, Schünzel všechna letadla sám zalétával a přístroje kalibroval tak dlouho, až dosahovaly dokonalosti. I jeho zásluhou měla jeho setnina po pětiměsíční válečné službě a při 151 letech nad nepřátelským územím svá stará letadla ještě ve zcela použitelném stavu. A za celou dobu se jim přihodily jen tři malé havárie. Schünzel tak získával vedle teoretických znalostí i praktické zkušenosti, což jej vedlo k tomu, že ve svém volném čase denně školil důstojníky setniny. V poli absolvoval dva turnusy: 29. 7. – 26. 11. 1914 a od 15. 4. – 2. 10. 1915. Při odchodu od Fliku 11 obdržel vynikající hodnocení: „Nadporučík Viktor Schünzel byl po dobu svého velení u letecké setniny 11 jako důstojník vynikajícím vojenským pilotem i technikem. Svou neumdlévající ambicí, smyslem pro povinnost, šlechetným smýšlením a kamarádskými vlastnostmi byl příkladem svým druhům.“11 Zároveň byl doporučen k mimořádnému povýšení a k vyznamenání Řádem železné koruny 3. třídy s válečnou dekorací.12 Počátkem října byl převelen do Vídeňského Nového Města, kde sloužil v letecké škole až do 9. 6. 1916. Zde své znalosti zúročil i v příručce pro vojenské letce.13
Do další válečné kampaně vstoupil v červnu 1916 na italské frontě, kdy se již tvrdě bojovalo na řece Soči. Rakouská armáda zde nasadila nově vybavené letecké setniny. V čele Fliku 28 se základnou v Proseccu stál již hejtman V. Schünzel, který měl k dispozici pět letadel Hansa Brandenburg C Is. Jeho setnina spolupracovala se sousedním Flikem 12, v němž létalo „stíhací eso“ hejtman Godwin Brumowski14, s nímž se Schünzel znal již z letiště v bukovické Černovici. Na rozdíl od válečnou propagandou oslavovaných stíhacích pilotů zůstával Schünzel jako letecký pozorovatel veřejnosti takřka utajen, nikoli však opomíjen svými nadřízenými. Ačkoliv nedocílil žádného sestřelu, kromě údajně jednoho nepotvrzeného,15 byl 4. 9. 1916 navržen k vyznamenání stříbrnou Vojenskou záslužnou medailí s válečnou dekorací za statečné chování letce před nepřítelem: „Za bojů v 6. sočské bitvě hejtman Schünzel svým statečným jednáním, při stálém boji s nepřítelem dodával velmi důležitá hlášení a dokonalé fotografické snímky. /…/ Své úkoly plní svědomitě a bez ohledu na nepřátelskou přehradnou palbu a obranná letadla. Úspěšně obstál při několika vzdušných soubojích. Při jednom vzdušném střetnutí mu prostřelili řízení a jiné části.“16